Štefan Béres, nadšenec do koloběhu a koloběžek nám zaslal parádní report z jarního pražského veletrhu FOR BIKES, který by se dal nazvat v souvislosti s počtem představených novinek jakýmsi svátkem koloběhu! Přejeme příjemné počtení 😉
Rok se s rokem sešel a máme tu další ročník známého cyklistického veletrhu v pražských Letňanech, kde rok od roku více a více vystrkují růžky právě i koloběžky. Letošnímu ročníku přálo, až na páteční dopoledne, celkem pěkné a slunečné počasí. Byla tak radost vidět, že se oproti loňsku více koloběžkových značek přesunulo do venkovních prostor, kde bylo možné si koloběžky vyzkoušet a projet. Nejprve bych chtěl zmínit, že se nebudu zaměřovat ve svém „reportu“ na standardní modely a jejich parametry, to se dá dohledat na stránkách výrobců. Raději se budu věnovat inovacím a celkově novinkám 🙂 Co tedy letošní For Bikes přinesl pro nás, kolobkáře?
Nejprve bych rád začal značkou Yedoo, na jejíž novinky si asi nejvíce lidí brousilo zuby. I já jsem nedočkavě vyhlížel její novou hliníkovou řadu Alloy v čele s již celkem známým silničním/závodním Wolferem (28/20), který proslavila mimo jiné i Anička Šafářová svou cestou z ČR do Skotska. Dále byl představen i „trekovější“ model Trexx (26/20), střední modely Dragstr (20/20) a Rodstr (20/16) a nakonec i nejmenší Friday (16/16). Všechny tyto modely pravděpodobně vychází z rámu Wolfera, jsou opravdu velmi lehké a téměř perfektně tuhé a tak tyto stroje jedou opravdu moc dobře 🙂 A co se týče dostupnosti, spekuluje se o červnu, řada Alloy je prý již ve výrobě. Na přesnější info se musíme ale ještě chvíli počkat. A aby toho nebylo málo, tak i „staronová“ řada New prošla nějakými úpravami, jako například zúžení rámu či nábojů ze 100mm na 74mm. Musím říci, že to jízdní vlastnosti zase o kus zlepšilo.
Další z venkovních vystavovatelů, legendární Kickbike, letos představil krom svých stálic i novou verzi svého skládacího modelu CliX (16/16), který má již kloub vyklápěcí do strany. Na první pohled se tak kolobka zdá tužší a kloub pevnější.
Hned ve vedlejším stánku jsme mohli vidět dalšího výrobce, značku Kostka. K vyzkoušení toho bylo opravdu hodně a krom svých klasických letošních modelů byly vidět i nové pastelové barvy, které budou k dispozici v následujících měsících. Z novinek byla první „na ráně“ skládací koloběžka Rubik (16/16), která zaujala celkem netradičním skládáním ve formě „přetočení“ rámu v bok. I na vyzkoušení se zdála dostatečně tuhá a manévrovatelnost byla velmi dobrá, což se například ve městě hodí. Nicméně, co bylo opravdovým trhákem, bylo představení závodní karbonové koloběžky Racer CTi (28/24) s celkovou váhou necelých 5kg. Měl jsem možnost vyzkoušet a je to opravdu raketa 🙂 Nicméně tomu bude odpovídat i cena, která by měla být zřejmě mezi 40ti a 50ti tisíci. Více info a upřesnění na nás ale asi teprve čeká.
Poslední značkou, která se usídlila i ve venkovních prostorách, byla více méně nová značka Crussis. Žádné novinky se oproti loňskému roku nekonaly, nicméně měl jsem konečně možnost si tyto stroje vyzkoušet. Rám se zdá celkem tuhý a jezdí celkem solidně.
Nyní se přesuneme do vnitřních prostor. Krom výše zmiňovaných výrobců, kteří měli stánky uvnitř i venku, bych určitě rád zmínil značku Morxes. Oproti loňskému ročníku, kdy bylo možnost vidět pouze několik základních modelů v čele s Vendetou, byla letošní plejáda opravdu parádní. Od malé Strady (16/16), přes Vendety (26/20) a různé speciality, které jsou všechny na stránkách výrobce, až po silniční odlehčenou Monzu (28/20). Tu jsem měl možnost si vzít ven a projet a je to opravdu výborný stroj. Řádně tuhý, poměrně lehký a pěkně rychlý.
Hned vedlejší stánek patřil výrobci 4FT (For Free Time) se svou dobře známou Sixteenkou (16/16), která má letmo uložená kola. Co bylo opravdu překvapující, byl nový model Twelve (12/12), o který je prý značný zájem a na kterém se mi povedlo také projet a musím říci, že je ten zájem oprávněný 🙂 Dále byl k vidění prototyp většího rámu, který je ale ještě stále ve vývoji a ještě „pokusný“ model Emotion (20/20) s klasickou vidlicí a kotoučovkami.
Stejně jako loni, vedle vnitřního stánku Kickbike byl k vidění i stánek Gravity se svými sjezdovými speciály. Ty bylo myslím možné vidět a vyzkoušet i venku. Tanky sjezdovek 🙂
Po chvíli jsem se dostal k dalšímu stánku, na který jsem se obzvláště těšil. Jelikož Mibo opět vlastní stánek nemělo, bylo možné vidět jeho modely alespoň na stánku obchodu Velorama, která má mimo skládacích kol a některých koloběžek i většinu modelů Miba. A co mě lákalo nejvíce, bylo vyzkoušet si nový model, GT, čili Gran Turismo (28/20), na který se v nedávné době pěly ódy. A po vyzkoušení musím říci, že oprávněně, kluci z Miba opět dokázali, že se dá díky výborné geometrii dosáhnout úžasných jízdních vlastností, kdy se opravdu veškerá energie z odrazu žene kupředu. O solidní obratnosti (na takto velký model) ani nemluvě. Vskutku moc povedený stroj.
V dalším stánku, tentokráte Cyklospecialit, byl celkem nepřehlédnutelný model Mibo Mastr (16/16), tentokráte ve velice zajímavé barvě BRG (British Racing Green).
Toť zřejmě vše z novinek letošního ročníku For Bikes. Musím říci, že nakonec to byl opravdu velice vydařený veletrh, co se koloběhu týče. Zajímavostí bylo opravdu hodně a byl sem moc rád za možnost venkovních stánků a zkušebních jízd. V kombinaci s pěkným počasím to byla paráda.
P.S. A co se týče mého článku, chtěl jsem se vyhnout nějakému srovnávání či většímu hodnocení, neb to po tak krátké době ani nejde a koneckonců, není nad to, když si dané stroje každý vyzkouší sám 🙂
Autor textu i fotografií: Štefan Béres